Ø¯ÙØªØ± تØÙ‚یقات آب منطقه ای استان همدان
پژوهش به معنای انجام کاری خلاقانه به صورت نظام مند است Ú©Ù‡ هد٠آن گسترده تر کردن دامنه علم Ùˆ دانش است. این گستره میتواند در زمینه علوم انسانی، ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ Ùˆ جامعه، Ùˆ Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از علوم مختل٠به منظور دستیابی به کاربردهای جدید باشد. از پژوهش جهت ÛŒØ§ÙØªÙ† یا تائید ØÙ‚ایق، تائید دوباره نتایج پژوهش های قبلی Ùˆ یا رد آنها، ÛŒØ§ÙØªÙ† راه ØÙ„ برای مشکلات ÙØ¹Ù„ÛŒ Ùˆ یا مشکلات نوظهور، پشتیبانی از نظریات موجود یا ایجاد نظریات جدید Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ میشود. یک پروژه پژوهشی میتواند به منظور توسعه مطالعه انجام شده در قبل نیز مورد Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ قرار گیرد. به منظور اعتباردهی به ابزارهای پژوهش، رویه ها، Ùˆ یا آزمایشات بکار Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ شده در انجام پژوهش ممکن است پژوهشگر دقیقا از عوامل مورد Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ در پروژه های تØÙ‚یقاتی قبلی Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ کند. هد٠اصلی از انجام پژوهش های بنیادی (در مقابل پژوهش های کاربردی) مستندسازی، Ú©Ø´ÙØŒ ØªÙØ³ÛŒØ±ØŒ Ùˆ یا تØÙ‚یق Ùˆ توسعه درباره روش ها Ùˆ سیستم های مورد نیاز جهت Ù¾ÛŒØ´Ø±ÙØª دانش بشری است. روش های انجام پژوهش بسته به نوع دانش شناسی آنها ØªÙØ§ÙˆØª چشمگیری در درون رشته های علوم انسانی Ùˆ علوم مهندسی Ùˆ همچنین مابین این دو شاخه از علم دارند.
انواع مختلÙÛŒ از پژوهش وجود دارند Ú©Ù‡ در میان آنها میتوان به این گونه های پژوهش اشاره کرد: پژوهش های علمی، پژوهش های در ØÙˆØ²Ù‡ علوم انسانی، هنری، اقتصادی، اجتماعی، کسب Ùˆ کار، بازاریابی، Ùˆ همچنین پژوهش های پزشکی.
اهمیت و ضرورت پژوهش در چیست؟
نوع Ùˆ Ø³Ø·Ø ÙØ¹Ø§Ù„یتهای پژوهشی یکی از شاخصهای اصلی توسعه Ùˆ Ù¾ÛŒØ´Ø±ÙØª Ù…ØØ³ÙˆØ¨ میشود. موÙقیت در تمام ÙØ¹Ø§Ù„یتهای مربوط به توسعه صنایع، کشاورزی، خدمات Ùˆ... به گونهای به گسترش ÙØ¹Ø§Ù„یتهای پژوهشی بستگی دارد. در واقع پژوهش یکی از Ù…ØÙˆØ±Ù‡Ø§ÛŒ مهمی است Ú©Ù‡ ضامن Ù¾ÛŒØ´Ø±ÙØª Ùˆ توسعه پایدار در هر کشور به شمار میآید. اگر پژوهشی نشود، دانش بشری Ø§ÙØ²Ø§ÛŒØ´ نخواهد ÛŒØ§ÙØª Ùˆ دچار سکون Ùˆ رکود خواهد شد. بدون انجام پژوهش امور آموزشی نیز از پویایی Ùˆ نشاط لازم نیز برخوردار نخواهد بود. همه آنچه به عنوان Ù¾ÛŒØ´Ø±ÙØª علوم در دورههای گوناگون تاریخ میشناسیم، ØØ§ØµÙ„ تلاش Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ÛŒ است Ú©Ù‡ در کار خود رویکردی پژوهشی داشتهاند Ùˆ ذهن پرسشگرشان همواره Ù…ØØ±Ú©ÛŒ برای ÙØ¹Ø§Ù„یتهای پژوهشی آنان بوده است.
ÙØ±Ø§ÛŒÙ†Ø¯ پژوهش شامل Ú†Ù‡ مراØÙ„ÛŒ است؟
پژوهش در رشتههای علمی به شیوههای گوناگون انجام میشود Ùˆ نمیتوان یک روش مشخص Ú©Ù‡ در همه شاخههای علوم کاربرد داشته باشد، معرÙÛŒ کرد. با این ØØ§Ù„ØŒ اصولی Ú©Ù„ÛŒ بر ÙØ±Ø§ÛŒÙ†Ø¯ پژوهش در رشتههای Ù…Ø®ØªÙ„Ù ØØ§Ú©Ù… است Ú©Ù‡ بیش از آنکه با هم Ù…ØªÙØ§ÙˆØª باشند به هم شبیه هستند. پژوهش به هر Ø´Ú©Ù„ Ùˆ در هر رشتهای Ú©Ù‡ انجام شود، همواره پیرو دستورالعملهای مدون Ùˆ منطقی است Ú©Ù‡ پژوهشگران را در انجام کارشان یاری میکنند. همچنین، به کار بستن این دستورالعملها آنان را قادر میسازد Ú©Ù‡ ضمن کسب اطمینان بیشتر نسبت به درستی نتایج کارشان، نتایج Ùˆ آثار سایر پژوهشها را ارزیابی کنند.
معمولا در گام نخست، همه پژوهشها با یک یا چند پرسش آغاز میشوند. این پرسشها ذهن پژوهشگر را به خود مشغول کرده و او را به تلاش برای پاسخگویی به آنها وامیدارد.
در گام دوم، پژوهشگر به جستجو در منابع علمی زمینه موضوعی خود میپردازد Ùˆ با بررسی دقیق آنها به تصویر روشنتری از میزان دانش موجود در آن زمینه دست مییابد؛ تصویری Ú©Ù‡ مبتنی بر گزارشهای منتشره دیگر پژوهشگران در آن زمینه است. به این مرØÙ„Ù‡ «Ù…رورپیشینه پژوهش» میگویند. اگر در این مرØÙ„ه، منابعی برای پژوهشگر Ù…Ùید باشد Ùˆ از آنها به Ù†ØÙˆÛŒ Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ کند، در گزارش تØÙ‚یق خود، Ùهرستی کامل از همه منابع مورد Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ را به دقت ذکر میکند. استناد به این منابع ضمن آن Ú©Ù‡ پیوندی بین پژوهش او با پژوهشهای قبلی نشان میدهد، به پژوهش در دست انجام اعتبار بیشتری میبخشد Ùˆ ارتباطهای علمی میان پژوهشگران را Ø§ÙØ²Ø§ÛŒØ´ میدهد.
در مرØÙ„Ù‡ سوم، پژوهشگر به گردآوری اطلاعات Ùˆ دادههایی میپردازد Ú©Ù‡ میتواند در آینده مبنای تØÙ„یلها Ùˆ ØªÙØ³ÛŒØ±Ù‡Ø§ÛŒÛŒ قرار گیرد Ú©Ù‡ در پایان به ÛŒØ§ÙØªÙ† پاسخ پرسشهای اولیه منجر شود. این بخش از پژوهش Ú©Ù‡ به مرØÙ„Ù‡ گردآوری اطلاعات Ùˆ داده معرو٠است، میتواند به شکلهای کاملا گوناگون انجام شود. مثلا در پژوهشهای معمول در ØÙˆØ²Ù‡Ù‡Ø§ÛŒ علوم انسانی Ùˆ علوم اجتماعی مانند روانشناسی، علوم تربیتی Ùˆ جامعهشناسی از ابزارهایی مانند پرسشنامه، Ù…ØµØ§ØØ¨Ù‡ Ùˆ دیدن Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ میشود. در علوم تجربی پژوهشگران در این مرØÙ„Ù‡ به انجام آزمایشهایی میپردازند Ùˆ تأثیر عوامل مشخصی را در زمینه کار خود مورد سنجش Ùˆ آزمون دقیق قرار میدهند.
در مرØÙ„Ù‡ چهارم، دادههای گردآوری شده به روشهایی چون Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از مبانی علم آمار، سازماندهی Ùˆ خلاصه میشوند. این سازماندهی Ùˆ خلاصه سازی به Ù†ØÙˆÛŒ صورت میپذیرد Ú©Ù‡ امکان توصی٠و مقایسه نتایج به دست آمده برای پژوهشگر ÙØ±Ø§Ù‡Ù… میشود. ترسیم نمودارها Ùˆ جدولها از روشهای معمول سازماندهی Ùˆ خلاصه سازی دادهها به شمار میآید.
در مرØÙ„Ù‡ پنجم پژوهشگر میتواند بنا بر تØÙ„یل ÛŒØ§ÙØªÙ‡Ù‡Ø§ÛŒ مراØÙ„ قبل به ØªÙØ³ÛŒØ± روشنی از موضوع پژوهش پرداخته Ùˆ پاسخی برای پرسشهای اولیه خویش بیابد.
در آخرین گام، نتایج پژوهش انجام شده میتواند به یکی از روشهای معمول در انتشارات علمی به صورت چاپی یا الکترونیکی منتشر شود. مثلا نتایج پژوهشها ممکن است در قالب گزارشهای Ù…ÙØµÙ„ یا مختصر تØÙ‚یقی، مقالههای علمی مجلهها، رسانههای گروهی، سایتهای اینترنتی یا ارائه در همایشهای تخصصی ملی یا بین المللی انتشار یابد.
این نتایج میتواند در آینده مورد Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ سایر پژوهشگران قرار گیرد Ùˆ مبنایی برای انجام مطالعات بعدی باشد. اگر پژوهشها از نوع کاربردی باشند، نتایج به دست آمده در اختیار کسانی قرارمیگیرد Ú©Ù‡ میتوانند از آن نتایج برای ØÙ„ مشکلات موجود بهره گیرند.